zondag 30 mei 2010

de dierentuin



Na wat denk werk, discussie werk en beslissingen nemen zijn de kleuters eruit g ekomen, we leren de komende weken over de dieren in de dierentuin.
Helaas zal er geen echte trip naar de zoo inzitten wegens budget problemen.
Ga dus zeker deze zomer eens naar Antwerpen of Mechelen. Je zal verbaasd zijn van wat de kinderen allemaal kunnen benoemen.

We hebben wilde dieren uitgeknipt en terug samengeplakt, dieren leren tekenen, dieren geschilderd, verzamelingen gemaakt, gezocht welk dier het snelst loopt,een spelletjes 'wie zit er in de dierentuin', een liedje over een giraf geleerd,.. We hebben ook enkele dierengeluiden gemaakt. kijk maar naar de filmpjes onderaan


Als afsluiter van het project moesten de kinderen allemaal eens goed nadenken over wat nu eigenlijk hun lievelingsdier was. Mochten ze een dier moeten zijn welk zou het wezen en waarom?
De dieren en de reden waarom werden genoteerd. Iedereen moest zijn dier tekenen en de naam stempelen. Op het einde van de dag werden de kinderen geschminkt.
(het was eigenlijk een beetje te warm weer, maar ja belofte maakt schuld)






watergewenning

Voor de vijfde keer dit schooljaar gingen de kleuters en ik zwemmen.
We doen eerst een paar oefeningen en daarna spelen we vrij in het kleine zwembad.
Ondertussen probeer ik de minder grote durvers op sleeptouw te nemen om hen een beetje verder in het water te krijgen. Om die manier durven de kinderen al heel wat als ze bij Juf Natalie leren zwemmen. Kijk zelf maar eens:







Ze kunnen al bijna niet meer wachten tot de volgende keer.
(tussen ons 24/06 gn. we nog eens)

jarig in mei

Mei was een drukke feestmaand.
Niet alleen ons familiefeest maar ook de verjaardag van Thysson en Ali en Alina werd gevierd..
Alvast bedankt aan de kindjes en de ouders voor de klasgeschenken.




maandag 24 mei 2010

Gevoelens

Terwijl de juf zich deze week ziek voelde, was er gelukkig een andere juf die zich super voelde.
Samen met de kleuters heeft juf Griet de Toeka week een beetje uitgebreid en rond gevoelens gewerkt. Welke gevoelens dat zal je aan de kinderen moeten vragen.
Alvast een dikke dank u aan juf Griet om te komen helpen in onze klas.

Dinsdag ben ik zelf terug aanwezig
Tot dan

zondag 9 mei 2010

Toeka

Je kent hem misschien al maar voor de nieuwkomers even wat uitleg:

Toeka is de naam van een speelse vogel die heel wat beleeft doorheen verhalen en activiteiten.
Hij wil kinderen laten stilstaan bij hun denken , hun houding en hun gedrag door ze mee te nemen naar een wereld vol verrassingen, fantasie en magie. Daarnaast moedigt hij de kinderen aan om samen met de juf op een speelse manier sociale vaardigheden in te oefenen.

We zullen tijdens deze korte week opnieuw even stilstaan bij enkele vaardigheden zoals: iedereen is anders, liegen en delen.

We zijn de maandag van start gegaan met een quiz. Ik had een prent opgehangen en daar allemaal kleine blaadjes voorgehangen. elk blaadje had een symbool en elk symbool stond voor een vraag. Bij een goed antwoord verdween het gekozen blaadje en kon je iets meer zien van de prent. Bij een foutief antwoord bleef het blaadje hangen.
De kinderen hadden al vlug door dat het Toeka was die verscholen zat achter al die blaadjes maar lieten het niet aan hun hard komen. Er werd super hard gedacht. Weet jij immers hoeveel kippen er bij ons op school zitten? een woord dat rijmt op vogel? uit hoeveel woordstukken het woord: familiefeest bestaat?....
Later werd er ook nog een Toeka verhaal vertelt en hebben we Toeka helemaal zelf proberen te schilderen. Het dansen op het Toeka-lied waarbij dich bij elkaar moesten kruipen in een cirkel voor sommigen nog leuker dan de quiz.

Op dinsdag hebben we stilgestaan bij hoe we eruit zien. Alles begon met een verhaal waarbij Toeka iemadn zag in de vijver die er maar heel raar uitzag. uiteindelijk bleek het gewoon om zijn eigen weerspiegeling te gaan. We hebben onszelf ook eens bekeken en met de hulp van de tapijtjes in de kring groepjes gemaakt. Groepjes op basis van haarkleur, huidskleur, wat je leuk vindt,... Toen moesten we properen een portret van ons zelf te tekenen. Dat was super moeilijk vraag maar aan chris. Ali en Alina hebben elk een super portret gemaakt.

Op woensdag hebben we een spelletje waarheid of geen waarjeid gespeeld. Ik stelde de kls. allemaal moeilijke vragen en zo moesten laten ze of ze dachten dat ik juist was of fout.
Ze konden dit doen met behulp van een rood-groen kaartje. Groen = de juf had gelijk, rood = de juf was mis.
Het verliep een beetje moeilijk in het begin, de juf liegt toch niet? Maar als ik vroeg heeft de juf groen haar waren er maar weinig groene kaartjes te zien. Nadien ging jason het ook eens proberen. t was moeilijk maar hij heeft de kinderen toch kunnen foppen met de stelling: ik heb drie poezen. (hij had nogthans net ervoor in de kring vermeld dat hij geen dieren had). Ali en Jason hebben het spel nog de ganse voormiddag met hun twee verder gezet.
Ik heb samen met Samir en Alina het spel woordenrally gespeeld en nipt verloren van Samir.

Zo dat was onze Toeka drie-daagse







Familiefeest

Hallo,

Hier zijn we nog eens.
Het is alweer een hele tijd geleden dat ik nog iets heb gepost.
Mijn excusses hiervoor het Familie feest, oudercontact, zieke collega, moederdag,..
ze hebben allemaal een beetje veel tijd in beslag genomen maar we vliegen er weer in.

Binnenkort zullen hier enkele foto's terug te vinden zijn van ons familiefeest.
Graag nog even geduld.

Groetjes Juf Ilse